Ideą metody M. Montessori jest przede wszystkim uczenie przez działanie, które ma na celu pomoc w zdobywaniu wiedzy i nabywaniu praktycznych umiejętności poprzez aktywność dzieci. Dzięki temu osiągają one większą samodzielność poprzez wybór miejsca, rodzaju pomocy, a także czasu i formy pracy. Podczas indywidualnych lub grupowych zadań dzieci ćwiczą koncentrację oraz wytrwałość i dokładność w konkretnych działaniach, a lekcje ciszy uczą samokontroli.

Dzieci zróżnicowane wiekowo mają możliwość wymiany doświadczeń i umiejętności, co pogłębia ich indywidualne możliwości nauki oraz wzajemnego szacunku. Podczas codziennej edukacji nauczyciel pełni funkcję obserwatora, który może wychwycić ewentualne przeszkody w rozwoju, jednocześnie udzielając wsparcia. Jakie zatem są dzieci, które mają możliwość rozwoju w oparciu o metodę montessoriańską? To istoty skoncentrowane na swoich zadaniach i dążące do samodzielności, budujące wiarę we własne możliwości i ufnie patrzące na świat. Są odpowiedzialne, potrafią współczuć drugiemu, są chętne do pomocy.

Tekst: V. Mazur Parfin
Zdjęcia: archiwum przedszkola