Dzieci już od wczesnego dzieciństwa poznają różne kształty, wielkości, a także próbują określać ciężar, długość i wysokość różnych przedmiotów. W pedagogice Montessori istnieje wiele możliwości do rozwijania umiejętności w tym zakresie. Praktyczne ćwiczenia dnia codziennego (o których wspominaliśmy jakiś czas temu), to najprostrze i najbliższe dzieciom ćwiczenia, wprowadzające w świat matematyki.

Podczas przelewania wody oceniają „na oko”, ile wody nalać do butelki; przesypując piasek, szacują jaka ilość zmieści się do danego naczynia, nawlekając koraliki, przeliczają je. Kolejny etap to materiał rozwojowy z zakresu edukacji matematycznej, który wprowadza dziecko w świat liczb i działań matematycznych. Można podzielić go w następujący sposób:

  • w zakresie liczenia od 0 do 10 (w tym celu wykorzystujemy m.in. czerwono-niebieskie belki, szorstkie cyfry, wrzeciona, żetony, kolorowe perełki),
  • wprowadzenie do systemu dziesiętnego (złote perełki, tablice Seguina, łańcuch perełek ze strzałkami).

Pomoce rozwojowe z działu matematycznego to pomoce, po które dzieci sięgają chętnie każdego dnia. Pamiętajmy, że rozwijanie umiejętności matematycznych na wczesnym etapie edukacji (w sposób dostosowany do możliwości dziecka), zaowocuje w przyszłości łatwiejszym przyswajaniem wiedzy w szkole.

Tekst: M. Kuczyńska, V. Mazur-Parfin
Foto: archiwum przedszkola

Edukacja matematyczna w pedagogice Montessori
Edukacja matematyczna w pedagogice Montessori
Edukacja matematyczna w pedagogice Montessori
Edukacja matematyczna w pedagogice Montessori
Edukacja matematyczna w pedagogice Montessori
Edukacja matematyczna w pedagogice Montessori
Edukacja matematyczna w pedagogice Montessori