Zamierzenia

Wychowawczo • Dydaktyczne

Aktualności

Aktualności • Komunikaty

Previous Next Play Pause
A A A

Wtorek, 16.06.2020 r., gr. 4

Witam serdecznie Dzieci i Rodziców z grupy ,,Ślimaczki’’.

Przebieg: 

  1. Ćwiczenia w liczeniu za pomocą patyczków.

Patyczki w różnych kolorach, znaki, liczby.

Dziecko bierze sobie  tyle patyczków, ile ma palców u rąk.

  • Układanie z patyczków kształtów figur geometrycznych.

Dziecko układa z patyczków trójkąt, prostokąt, kwadrat. Określa, ile patyczków potrzebowało do ułożenia kształtu każdej figury.

  • Układanie patyczków według kolorów.

Dziecko liczy patyczki w każdym kolorze. Podaje całkowitą liczbę patyczków, mówiąc np., 3 patyczki czerwone dodać 4 patyczki zielone i dodać 3 patyczki żółte to razem 10 patyczków. Układanie działania ilustrującego liczbę patyczków. Np. 3 + 4 + 3 = 10

  • Odkładanie patyczków, np. w kolorze żółtym.

Dziecko liczy pozostałe patyczki, mówiąc:

10 odjąć 3 to siedem.

Układa działanie:

10 – 3 = 7

  • Odkładanie patyczków, np. czerwonych.

Dziecko liczy pozostałe patyczki, mówiąc: 7 odjąć 3 to cztery.

Układa działanie: 7 – 3 = 4

Dalsze ćwiczenia przeprowadzamy analogicznie.

  1. Zabawa badawcza – "Dlaczego czereśnie pękają"? Czereśnie – całe i popękane, rabarbar, woreczek foliowy, miska z wodą.
  • Wyjaśnianie dziecku, dlaczego, kiedy pada deszcz, dojrzewające latem owoce pękają.
  • Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia; zwracanie uwagi na czerwoną skórkę brudzącą palce oraz, że liście rabarbaru mają charakterystyczny kształt.
  • Włożenie jednego kawałka liścia do woreczka foliowego, a pozostałych – do miski z wodą. Następnego dnia porównywanie wyglądu rabarbaru z woreczka i z rabarbarem z wody (rabarbar wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody. Skórka wchłania jej więcej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar pęka na końcach i się zwija. Rodzic wyjaśnia, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie, kiedy są już dojrzałe i pada na nie deszcz, zaczynają pękać. Miąższ znajdujący się pod skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa więc swoją objętość. Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się i dlatego pęka. Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest.
  • Degustowanie czereśni – całych i popękanych.

Karta pracy, cz. 4 str. 72. Rysowanie po śladzie kolejnych przedmiotów.

Pozdrawiam i życzę miłej zabawy, A. Gajek

 

  • Rozwój:

  • Fizyczny

  • Społeczny

  • Poznawczy

Nasz Patron Maria Montessori

Wspieramy spontaniczność i twórczość dzieci

czytaj więcej