Zamierzenia

Wychowawczo • Dydaktyczne

Aktualności

Aktualności • Komunikaty

Previous Next Play Pause
A A A

Środa, 17.06.2020 r., gr. 3

Witam serdecznie Dzieci i Rodziców z grupy ,,Montessorki’’.

Przebieg: 

  1. Śpiewanie piosenki Kończymy już przedszkole (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło). https://www.youtube.com/watch?v=549Qbk97dqE
  2. Tekst piosenki I. Kończymy już przedszkole, do szkoły czas,

 zeszyty i tornistry wołają nas.

 A my nie chcemy, nie chcemy jeszcze iść.

Ref.: Tak bardzo nam tu dobrze,

 że nie chcemy wcale jeszcze iść. (2x)

II. Wakacje szybko miną, a potem już

 zadzwoni pierwszy dzwonek, lekcje tuż-tuż.

 A my nie chcemy, nie chcemy jeszcze iść.

Ref.: Tak bardzo...

III. Lecz co tu robić, w życiu zawsze tak jest,

 że upływają lata, starszym się jest.

 A my nie chcemy, nie chcemy starsi być.

Ref.: Tak bardzo...

  1. Tajemniczy worek - rodzic wkłada wcześniej do worka różne zabawki do piasku, klapki, ręcznik, muszelki, olejek do opalania, dmuchane rękawki do pływania. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie poprzez dotyk tego, jaki przedmiot znajduje się w środku. Powinno włożyć do niego rączkę i bez patrzenia odgadnąć, co właśnie w niej trzyma. Dziecko opisuje głośno przedmiot, który wybrał z worka a rodzic musi odgadnąć, co to za przedmiot.
  2. Prezentacja i opis ilustracji morza i plaży - dziecko opisuje wygląd morza i plaży na podstawie ilustracji używając przymiotników.
  3. Wysłuchanie opowiadania pt. ,,Wakacje Oli”, układanie zakończenia. Wskazywanie, jak należy się zachować, aby bezpiecznie spędzić wakacje oraz jak należy postępować w przypadku, gdy dziecko się zgubi.

,,Wreszcie wakacje” – powiedziała Ola budząc się rano w pokoju z widokiem na morze. To były wyczekiwane wakacje po długim roku szkolnym, obfitym w przygody i uroczystości.
,,Jemy śniadanie i wychodzimy na plażę”- powiedziała mama. Po pysznej jajecznicy Ola, jej siostra Ala i tata byli już gotowi do wyjścia. Cała rodzina wyruszyła na plażę. Po drodze zatrzymali się przy budce z lodami. Lody były kolorowe a wybór niespotykanie duży. Ola i Ala nie mogły się zdecydować .
Kiedy Ola wybrała już malinową i pistacjową gałkę spostrzegła budkę z kolorowymi muszelkami i innymi pamiątkami z wakacji. Szybko do niej pobiegła, bo przecież obiecała babci muszelki. Gdy z zapartym tchem oglądała pamiątki nagle zobaczyła, że jest sama. A gdzie mama i tata?
Ola szybko wybiegła ze sklepiku, ale rodziców nie było widać w pobliżu. Natychmiast udała się do pani kasjerki i powiedziała że się zgubiła, że się nazywa Ola Nowak. Pani kasjerka powiadomiła ratownika. Po chwili przez megafon zabrzmiał komunikat o znalezionej dziewczynce Oli. Po 10 minutach do sklepiku dotarli rodzice, którzy również szukali córki. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze. Ola już na zawsze zapamięta, że nie wolno oddalać się od rodziny.

  1. Przypomnienie zasad bezpiecznych wakacji, poprzez odpowiedź TAK lub NIE (podniesienie kartonika z zielonym lub czerwonym światłem), na zadane pytania:
    • Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?
    • Czy w lesie można palić ognisko?
    • Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?
    • Czy na plaży można zakopać śmieci?
    • Czy w górach można spacerować w klapkach?
    • Czy w każdym miejscu można skakać na główkę do wody?
    • Czy w górach należy zawsze iść wyznaczonym szlakiem?
    • Czy podczas jazdy na rowerze należy mieć kask?
    • Czy w czasie burzy można stać pod drzewem?
    • Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomego pana?
    • Czy dzieci powinny mieć rękawki i koła ratunkowe?
    6. Praca plastyczna – „Morze”. Rodzic objaśnia wykonanie pracy, zwraca uwagę na zachowanie porządku na stanowisku pracy. Dziecko kredkami świecowymi koloruje kontury muszelek. Następnie zamalowuje całą kartkę niebieską farbą. Podczas pracy towarzyszy mu muzyka relaksacyjna „Odgłosy morza”.

Praca inspirowana metodą M. Montessori - ćwiczenia praktyczne dnia codziennego.

Celem ćwiczenia jest nauczenie dziecka przelewania wody (do ostatniej kropli, bez otrząsania naczynia), tak by podczas pracy nie rozlała się wokół naczynia. Zabawa uczy także cierpliwości.

Przebieg zabawy:

Zawsze na początku pokazujemy dziecku, jak ma pracować, wykorzystując dany materiał. W tym wypadku stawiamy przed sobą tacę, na której znajdują się dwa naczynia i ścierka. Obok tacy stoi dzbanek  z  wodą. Do pierwszego pojemnika wlewamy wodę z dzbanka. Potem przelewamy z niego wodę do drugiego (pustego) naczynia. Zamieniamy miejscami te dwa naczynia i ponownie przelewamy wodę. Sygnałem, że przedszkolak  popełnił błąd, jest rozlana woda – jeśli  ją  rozlał, osusza to miejsce ściereczką. Dzieci  młodsze, z gorszą koordynacją ruchowo-wzrokową, ćwiczą przelewanie na sucho, czyli przesypują materiał sypki. Zadanie jest poprawnie wykonane, jeśli żadne ziarenko nie znalazło się poza naczyniem.

Gdy przedszkolaki opanują przelewanie, możemy dodać inne materiały i wykorzystać różne naczynia. Podobnie, jak  we wcześniej przedstawionych przykładach, na początku nauczyciel pokazuje, co należy zrobić. Ważne, by dziecko uczyło się skupiać na danej czynności i zapamiętało sposób jej wykonania. Ćwiczymy tu uważność przedszkolaka na drugą osobę i jego cierpliwość.

Przykładowe zestawy do ćwiczeń:

- Dwa naczynia, ścierka.

- Naczynia z  miarką  oznaczającą poziom, do którego dziecko ma przelewać wodę, ścierka.

- Dwa naczynia  i  strzykawka  (lub pipeta  albo  łyżka),  za  pomocą  których dziecko będzie przenosić wodę, ścierka.

- Naczynia o różnej wysokości, ścierka.

- Naczynia o  różnej  szerokości, ścierka.

- Naczynie z  miarką,  naczynie  bez miarki  i  karty  z  ilościami.

Dziecko losuje kartę z określoną liczbą kropek (lub z cyfrą).  Następnie wlewa tyle wody, by jej poziom podniósł się o tyle kresek na miarce drugiego naczynia, ile kropek (jaka cyfra) jest na kartce. Uczy się cierpliwości, uważności i  liczenia. Doświadcza, ile oznacza konkretna wartość  (np. liczba  kropek). Kontrolą  błędu  jest porównanie wartości z karty z miarką na naczyniu. Wodę wykorzystywaną  podczas ćwiczeń można co jakiś czas zabarwiać, dzięki temu  zabawa ponownie stanie się atrakcyjna. Czasem dziecko wręcz czeka na nowy kolor. Możemy też wprowadzić karty z nazwami kolorów, które przedszkolak losuje i zabarwia wodę zgodnie z wybraną barwą.

Życzę ciekawej i owocnej  pracy, A. Gajek

 

 

  • Rozwój:

  • Fizyczny

  • Społeczny

  • Poznawczy

Nasz Patron Maria Montessori

Wspieramy spontaniczność i twórczość dzieci

czytaj więcej